English
Search
Search Menu

התיקון- סרט על הרבנית קוק, בתקשורת

 

ביקורת סרט יאיר גרבוז בתוכנית תיק תקשורת

על הסרט חנוך דאום/ מעריב

טברייני חביב כבן שלושים נכנס לביתה של הרבנית קוק ומבקש שתתפלל עבורו, משום שהוא צריך בדחיפות 40,000 שקלים.  "רוץ לכותל", אומרת לו הרבנית. "תגיד הרבה פעמים אבא מיליונר, אני עני ואביון. בעמידה. מה זה 40,000 עבור ריבון העולמים? זה אפצ'י". שבע רצון יוצא הטברייני לדרכו. האם הוא השיג 40,000 אלף שקלים הודות לעצת הרבנית קוק? יש להניח שלא. האם הוא ישוב אליה לבקש עצה? יש להניח שכן. מדוע? משום שלא 40,000 שקלים דרושים לו. דרושה לו ברכה. דרוש לו חום. גם מי שצפה רק בכמה דקות מהסרט המרתק של טליה פינקל מבין היטב, כי הכי קל זה לעשות מהרבנית קוק קציצות. זה גם לא ממש בלתי הוגן. יש באורח החיים שלה משהו באמת מוטרף, במידה רבה גם מסוכן. העברית שלה בלתי תקנית, היא נראית קצת, אעפס, הרבנית קוקו, והפילוסופיה שלה מתומצתת במשפטים מרהיבים כמו: "אלוהים, אני חולה עליך", ו"בשבת נוכל חמין, במקום בנזין". אבל מי שפוטר את התופעה המגולמת באישיותה של הרבנית קוק בשיגעון בלבד, הוא אדם יהיר וחסר תרבות אשר עושה לעצמו חיים קלים: בניגוד גמור לרבנית הקלאסית, המתעסקת בעיקר בהכנת הקוגל לאורחים של בעלה הרבן, קוק היא רבנית אקטיבית, סוג של פמיניסטית לטנטית, מנהיגה רוחנית בזכות עצמה. להפוך אותה לאיזו גברת מודרנה בחצאית יהיה מגוחך, אבל גם להתרכז רק בטרלול המאפיין אותה ובסחיטה הרגשית שהיא מפעילה על מעריציה יהיה מטופש, שכן בדרכה ההזויה, קוק היא חדשנית מאוד: בניגוד לחצרות הצדיקים ממין זכר, היא מסרבת בתוקף ליטול שכר על פעולתה, היא מכריזה כי בנה יוכל להינשא לבת עדות המזרח והיא האישה החרדית היחידה אשר גם גברים מגיעים לקבל ממנה ברכות

הרבנית חוזרת/ שי להב/ כתבה במוסף העיר של מעריב

 דלוקה טבעי /דנה קסלר/  ביקורת סרט בוואלה תרבות 

א' – הזמנים עכשיו קשים. ב' – הזמנים תמיד קשים, במידה זו או אחרת, לאדם זה או אחר. ונחמה, כידוע, אי אפשר לקנות במכולת, אז מגרדים מאיפה שרק אפשר. במדינה בה כל כך הרבה נשים מוצאות נחמה בדמותם של גוסטבו ברמודס או פאקונדו ארנה, אין להתפלא שכל כך הרבה נשים אחרות מוצאות את אותו הדבר (מינוס הריבועים הסקסיים בבטן) ברבנית קוק. כמי ששני העולמות האלה זרים לה באותה מידה, אני יכולה לומר בביטחון שאחרי צפייה בסרטה של טליה פינקל, "תיקון", הרבנית קוק עושה לי את זה יותר מעשרה ארגנטינאים עם פן. כי בשביל הרבנית קוק כל בנות ישראל צדיקות גמורות גם אם הן לא בדיוק נראות כמו נטליה אוריירו (הרבנית אומרת בעצמה בסרט שלא אכפת לה אם למישהו יש פירסינג בלשון, בציצי ובפופיק, ארבעה קעקועים וקוצים בשיער – היא עוזרת לכולם!), ומי שזקוק לחיבוק ועידוד לא צריך לנסוע עד בואנוס איירס, אלא מספיק שייקח אוטובוס לטבריה. הסרט "התיקון", שעקב אחרי הסלבריטאית מספר אחת של העולם החרדי במשך שנתיים שלמות, מנסה לתת מענה לשאלה מי היא באמת הרבנית קוק. מיותר כמעט לומר שגם סדרה של 24 פרקים בהפקת הבי.בי.סי לא תספק תשובה לשאלה הזאת, כאשר אפילו הילדים שלה מסתכלים עליה הרבה פעמים בהשתאות ולא יודעים איך להסביר את התופעה ההיפר-אקטיבית הזאת. בעזרת דוגמאות מהעולם החילוני, הפופולריות מאוד באוצר המילים של כל בני משפחת קוק, מנסה ישראל מאיר, אחד מבניה של הרבנית, להסביר את אימו. "מה שהיא מרגישה זה משהו שאנשים אחרים יכולים לחוות רק בעזרת כדור אקסטזי, זה כמו להיות דלוק על אקסטזי", הוא אומר ללא נימה של שיפוטיות, "רק שזה לא לשעה או שעתיים במסיבה, זה כל יום כל היום להיות דלוק". קטונתי מלהבין מה הרבנית קוק מרגישה בפנים, אבל אם לשפוט על פי ההתנהגות החיצונית שלה, באמת אין שום דרך אחרת להסביר את זה. אפילו הרבנית בעצמה אומרת ש"התורה זה סם, אבל סם חיים, לא סם מוות". אחרי שמשפחת קוק עזבה את הקהילה החרדית הקונפורמיסטית והלוחצת של בני ברק ועברה להתגורר בטבריה ולאחר כמה חוויות מכוננות, עליהן היא מספרת בסרט, הפכה לאה קוק מאישה חרדית רגילה למיסיונרית דתית בעלת פופולריות עצומה וכוח אדיר לעזור לאנשים. כשאיש אחד בא לביתה מירושלים כדי שתעזור לו להשיג ארבעים אלף שקל שהוא זקוק להם בדחיפות (לא, הוא לא אמר למה), הורתה לו הרבנית ללכת לכותל, לקרוא את ספר תהילים מההתחלה ועד הסוף בלי לדבר באמצע, רצוי בעמידה, והרגיעה אותו שכל הסיפור לוקח גג שעתיים, ושלא ישכח לבקש מהקב"ה שיעשה אותו מיליונר. האיש היה נראה מעוט סקפטי, אך הרבנית הסבירה לו ש"הקב"ה ברא את כל הגלובוס, מה זה בשבילו ארבעים אלף שקל? באפצ'י הוא מביא את זה!". עם כזה רציונל ועם התלהבות כמו של הרבנית באמת קשה להתווכח. וכל הסקפטים שלא מאמינים בניסים משמים, לא יכולים שלא להאמין בכוח האוטוסוגסטיה שהרבנית קוק יכולה להנחיל גם לחילוני הספקן ביותר. ולעובדה שחלק משמעותי מכוחה של הרבנית קוק טמון בהתלהבות, בשמחה ובעוצמה האישיותית שלה מודעות אפילו המאמינות הגדולות ביותר שלה.

כתבה על כל סרטיי מאת דורון רבינוביצי (אנגלית) פרסמה ב"דילטו" כתב עת לתרבות, פברואר 2011 וינה

קטעים מהסרט ששודרו בתוכניות הטלויזיה "רק בישראל" ערוץ2 עם אורנה בנאי (לימור) וארז טל

[:]